Wednesday, May 23, 2012

Stereotaip!

My heart is stereo..
it beat for you so listen close..
hear my thought in every notes...ooo..

Dah cukup,tak nak nyanyi banyak-banyak.aurat!haha..
stereotaip,apekebende tah?hah,perkataan ni aku mule-mule dengar mase masuk PLKN dulu.dalam modul apetah dah lupe.tapi word yang nampak canggih ni sebenarnye menerangkan pasal 'norma' atau ape yang selalu kebiasaan kita nampak dalam masyarakat kite.tu la kite slalu dengar perkara yang selalu bercanggah dengan norma masyarakat...sekali ape itu norma pon tak tau.

saje je nak sentuh pasal stereotaip ni..pasai apa?pasai hangpa tak perasan ka yg stereotaip masyarakat kita la ni dah berubah..macam aku yang da mula cakap kedah.haha.tapi serius tak cool kalau perubahan tu membawa aura negatif!dan kalau korang masih ingat masyarakat kita especially muslim la,pon ade pantang larang merepek..selalunye kalau nak cakap pantang larang ni dorang cakp macam ni ayat depan dy."orang-orang dulu cakap..." ataupon "kate orang tue-tue dulu...."
heh tak dengar lagi orang mude-mude cakap..lagi syok.haha.jadi aku pon membesar dengan  'kata orang tua-tua ni'..cube korang tengok!!


jangan biarkan kami terus konfius!

  1. kalau potong kuku malam-malam alamatnye korang akan pendek umur.hehe.macam la dorang tau ajal maut kite plak.tapi rasionalnya supaya jari tak terluka mase potong kuku.ade faedah gak amaran mengarut ni.
  2. kalau mase makan kat meja makan pulak.korang dilarang tuka tuka tempat.katenye nanti koang punye ayah kawan lain.hahah..dengar kat mak aku mengamuk dy.
  3. jangan pulak makan kat pinggan yang berlapis.pinggang double la ni.sebab nanti korang akan dapat adik tiri..apekebende la!
  4. jangan menyanyi mase tengah masak bagi anak-anak dara.nanti korang kawin ngan orang  tua.haha..kalau teruna macam mne lak??
  5. jangan main sorok-sorok petang-petang nanti kene sorok dengan hantu kopek.nenek aku kate dulu ..haha
  6. jangan la korang lupe akan tarikh.sebab tu pon salah satu tanda korang da ade beberapa hari je lagi nak hidup.haha..karut marut!
yang lain aku pon dah tak berape ingat.tapi ni pon kire ok la.tengok!betapa banyak kerenah birokrasi petua orang tua-tua ni.semuanye pasti ade sebab tapi kiasan dy macam tak boleh pakai.sekali boleh bawak ke syirik.bahaya tu~sebabkan aku budak lagi mase dengar bende ni cukup percaya.takut la nak potong kuku malam-malam.takut nyawa aku habis keesokan harinya.haha..

nak cakap la kat cini bahawa stereotaip dalam satu masyarakat tu perlu lah sentiasa update dan menampilkankan yang baik2 je.takde unsur  syirik or karut marut.sebab jika dah jadi kebiasaan dalam masyarakat.habis la masyarakat tersebut..

stereotaip moden masyarakat sekarang yang aku tengok paling banyak bab tutup aurat la.pakai tudung.tangan terdedah.pakai jaket.pakai pulak seluar pendek.ape celop!!
sebab dah jdi kebiasaan la mereka dah lupe ajaran yang sebenar.Kita patut ikut cara beribadat dengan betol dan mengetepikan adat yang songsang.

aku malas nak membebel lagi haha..thats all assalamualaikum!

No comments:

Post a Comment