Monday, May 21, 2012

Read In The Name Of Lord:)

Assalamualaikum!!dah lame aku tak tulis post kat cni,sebab aku pon da ade kerjaya dalam 2 bulan yang lalu..keje kedai nasik ayam.dapat banyak jugak pengalaman jugak keje kat situ,kalau aku tak keje kat situ mesti aku kene jage helmet kat supermarket,lagi aku malas.haha..
hari ni keputusan MARA pon da keluar.jadi member-member yang sangat berharap dalam keputusan tu pon dah tahu nasib dowang,tangan kanan?atau tangan kiri??hahaha..tapi aku tak terase kehangatan keputusan ni,sebab ape?sebab aku bukan la calon yang sedemikian..jadi mereka yang dah dapat MARA ni pon post tentang kejayaan downg ni.aku pon tukang likes and komen "tahniah",bangge kot kawn dapat oversea!!
related dengan perkara kat atas,aku pon teringat yang ade  ceramah kat dalam radio perak..ceramah Ustaz 
Daniel tu.perihal ilmu la citernye...ceramah ni pon sambungan dari ceramah semalam,tu yang teringin nak dengar tu.Dokter ni cerita la pasal ilmu ni..pasal diri beliau yang sentiasa sukakan sains.dan macam mane dy kaitkan sains dengan Islam.denagn segala suruhan Allah..point 'kaitan anatar ilmu dengan sains' ni la yang buat aku tertarik dengar ceramah ni sampai habis..then aku terpikir.kenape la selame ni aku belajar tak penah pon nak buat macam Dokter ni buat,methodologi balajar dan kaitkan.kenape?kenape?..
jawapanye pon dah aku jawab dengan sendirinye.Sebab aku belajar dulu hanya untuk exam.untuk dapat cemerlang lahiriah je.memang diakui aku blaja untuk exam!dah didoktrinkan oleh diri sendiri blajar untuk exam,lepas exam ilmu tu pon hilang dibawa angin kus -kus..
Dan sekarang aku pon tak boley ingat banyak tentang sesuatu subjek yang aku cube nak ingat,addmath?memang habis lah,biologi?jangan cakap la kemane hilangnye...aku bukan berfikiran kolot untuk fikir pekara remeh temeh ni.mungkin aku boleh dapat balik segale ilmu yang dah hilang tu,mungkin lagi banyak.tapi kalau dh niat yang dipasang sama je macam dulu-dulu..tetap tak kan jadi.
Teringat masa sekolah dulu hujung-hujung minggu baru la nak study kaw-kaw,kalau ade game bola malam tu,pakat-pakat tengok bola dulu la.study tolak tepi.haha..kalau aku buat camni lepas ni memang mintak nyawa la lepas tu.tercampak kat dunia asing sambil harap belas kasihan Kementerian bagi aku masuk Universiti dengan cos yang berbaik.mungkin jugak dapat cos yang terbalik dari yang diharapkan.
Jadi memandangkan new seasons untuk belajar ni semakin hampir.aku menyeru geng-geng dengan seruan ikhlas seorang sahabat untuk tuntut ilmu kerana Allah,bukan sebab kerahan family,untuk dunia semata-mata,untuk exam...sebab kalau kita belajar macam ni memang meletihkan.kalau yang masih bersekolah tu aku sebagai 'abang' yang pemurah nak kasi tahu satu ayat yang feymes mase belajar dulu:

"SPM bukan segalanya.tapi segalanya bermula dari SPM"

aku dah terlanjur dah.jadi teruskan lah dengan effort yang tak berbelah bahagi kat Matrikulasi Perak!jodoh dengan Gopeng lagi~hahaha:)
Gudluck,stay calm,keep walikng untill there have signboard 'JALAN MATI'..hahaha.

No comments:

Post a Comment