Sunday, April 8, 2012

Cantik Itu Subjektif



Macam penah dengar je tajuk ni..memang pon aku cilok dari tajuk video Matlutfi90 tu.Ayat macam canggih,tapi ak sendiri pon x berape paham dengan title ni..saje nak buat-buat gempak.Tapi aku memang ade bende nak bagitau la dalam hal cantik-cantik ni.Pada arus globalisasi ini,aku nampak banyak trend orang memlih kawan.Pilih pon takat yang cun melecun,yg hensem,pakat-pakat muke cam korea tu..sikap ni pulak dapat aku lihat kat Facebook,memangdangkan kita bleh 'approve' or 'deny' sesape pon yg kita nak jadikan dy kawan kita..maka kita pon bleh gak memilih untuk tambah kawan dengan add orang-orang yang kita suke..walaupon x kenal,asal hensem,je add,asal lawa je add..jadi ape yg belaku kat insan yg sebaliknye??
Jeng..jeng..jeng..dorang akan transformkan diri dorang daripad muke orang kebanyakkan,jadi muke artis.Bukan susah pon..letak la gambar artis tu.senang citer..jadi masyarkat pon belambak la melahirkan insan-insan yg tak jujur ni.amik gambar orang wat macam dy punye pulak!




Tapi tak boleh la nak pesalahkan golongan ni semata-mata..aku pon admit yang ak takde paras yg orang kate 'market'..tp aku bersyukurlah sebab at least aku lengkap -selengkapnye kejadian kalau nak dibandingkan dengan segelintir orang yang Allah tarik nikmat wajah or pancaindera mereka tu.Jadi kepad pihak yang tersangat-sangat memilih kawan samada kawan kat alam maya ke,kawan kat tempat keje ke,kawan skolah ke,janganlah terlalu memilih..pastu orang akan cakap,"kalau tak pandai pilih kawan,nanti kita terhasut dengan member-member had negatif ni macam mana?ce kabo ka teman"..eleh simple solution la,aku bukan tak bagi korang pilih kawan korang,tapi aku bagitau jangan pilih kawan sebab kecantikan atau kehenseman paras rupa diaorang..maka akan terhasil la sistem kasta secara tak lansung kalau korang amalkan bende macam ni.Aku pon selalu gak buat macam ni,tambah-tambah lagi kat Facebook tu..tapi kalau dipikirkan kalau aku add orang yang cantik or hensem,pastu diaorang deny aku sebab aku tak ensem,adil ke??padahal dorang tak tau lagi aku ni baik ke tak.Jadi hal hensem tak ensem,lawa tak lawa ni tolak tepi la kalau nak berkawan tu..kalau nak berkawin pon korang tak semestinye dapat yang kawkaw cun or hensem macam korang nak kan?kalau da sampai seru jodoh,awek gemuk pon boleh kawin ngan artis korea.Kunfayakun...tu je.ngeh ngeh ngeh.

No comments:

Post a Comment