Sunday, April 8, 2012

Ada Sesuatu Pada Tiada

Alhamdulillah tertaip dulu sebab aku da lulus ujian JPJ dan dapat kerja pd hari yang same!Remarkable day!haha..tu la citernye.sje nak bagitau.tapi tu pon kne kerja keras nak dapat bukan golek-golek datang..ngeh3.Actually aku terpikir tadi dan hari-hari sebelum ni bila aku took a view dari atas..dari rumah aku la.tingkat tiga kot.Jadi aku nampak la macam-macam bende dri atas ni..x semua la.Jadi aku selalu la terpandang seorang pakcik ni.Dia ni tukang jage surau dekat ngn rumah aku..ape yg uniknye dia ni seorang yg 'capek'..ya!jadi cara jalan dia x sempurna sikit.tapi aku kagum la dengan dia sebab dia x jadikan alasan kaki dia tu untuk tak imarahkan surau..sebab dia ni jalan kaki je selalu mase pergi surau tu.tertanye-tanye jugak aku kat diri sendiri ..aku yg sempurna ni pon jarang jejak kaki dekat surau tu.Astaghfirullah..jadi itu yg buat dia unik dekat mata aku.tapi kalau orang yg tak tau or x kenal dy mungkin dorang akan pandang serong kat orang mcm ni sebab ketidaksempurnaan dia..Aku rase dia mungkin dah anggap dia tak dapat nikmat kesempurnan anggota kat dunia dan percaya akan dapat di akhirat t..fuhh..


---------------------------------------------------------------------------------------------

Seorang lagi pakcik yang aku selalu ternampak dari atas ni pulak seorang yang berbasikal.Tu memang rutin dia tiap-tiap hari ..lagipon dy macam dah takde famili aku tengok.tapi ade rumah kat simpang jalan tu..aku suka tengok kesungguhan pakcik ni carik barang buangan untuk dikmpulan dan jual la..pagi2 subuh da mengayuh basikal tua dia untuk carrik bende2 tu..aku rase da sepuluh tahun dia buat keje ni sbb aku tinggal  dekat sini pon dalam 12 tahun..rajin tak rajin dia ni sampai petang jugak la dia keje..senja2 tu boleh la nampak dia lalu smbi bawak barang yg dia kumpul tu..full kot basikal tu.Tapi dia still ley control lagi ..dasyat.Dia tak peduli orang lain pon nak kate ape kat dia..Dia punya hasil kumpul tu pulak setiap hari penuh,macam dia akan hidup kat dunia ni untuk seribu tahun lagi..dan part yang paling best ialah dia seorang non-muslim..






-----------------------------------------------------------------------------------------------

jadi aku kongsi pasal dua orang ni saje je nak tunjukkan yang kita boleh belajar something even dekat seseorang yang kita tengok nothing..bak kate orang jgn menilai buku tu pada kulit buku u.aku bukan nak berfalsafah plak cuma aku nak betoikan anggapan orang kita ni(Malaysian) yg sentiasa mendownkan anggapan mereka dekat orang yg dilihat tak berkejaya ni..lagi satu mesejnye adalah kalau tengk banyak orang kita akan banyak belajar dan muhasabah diri..ngehngehngeh!

No comments:

Post a Comment