Saturday, November 17, 2012

Selamat Tahun Baru Islam.

Assalamualaikum..aku makin rajin!makin rajin nak tulis blog ni,(sebab broadband bru bayar).Tak perlu lagi bagitau secara panjang lebar ape itu Maal Hijrah,darii kecik sampai besar da dibagitau cerita2 dan peristiwa tentang Maal Hijrah ni..tak tau?haha.tanye owng sebelah kome la.

Ringkasnya,peristiwa yang berlaku seribu tahun lebih dahulu,persaudaraan Muhajirin dan Ansar,terbina satu negara Islam dibawah kepimpinan Rasulallah...bermakna Maal Hijrah ni tentang kekuatan umat Islam kan??



------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Berpijak pada bumi yang nyata,apa yang kamu nampak pada kamu hari ni?pada masyarakat Muslim kamu??dan pada agama kamu?ISLAM semestinya.Sedang aku tulis entri ni,Israel sedang habis2san menlancarkan roket kepada saudara kita di Gaza.Xpayah nak susah pergi sne,tengok kat internet pon da cukup untuk merobek2 hati umat islam...

Apa peranan kite kepada agama kite terletak pada bertapa concernye kte dalam memelihara saudara-saudara kte kat Palestine ni.Dan sekecil2 peranan ialah bagaimana kte nak berubah kepada yang lebih baik selaras dengan konteks hijrah tadi.Sinonimnya yang tak bertudung,tolonglah bertudung,aurat tlong la ambil berat,hati silalah perbaharui,cinta letak pada yang sepatutnya,dan ilmu junjunglah setingginya...

bile kte da jadi umat islam yang terbaik,maka musuh2 Islam akan gerun,biar la x mengngkat senjata sekalipon,gunean akal dan kepandaian dalam bertempur pon satu jihad atas agame.Aku mungkin tak bijak,dan sape la aku untuk cakap macam ni,tapi sekurang2nye aku mengingatkan kte bahawa hidup kat dunia ni sangat mencabar,apatah lagi jika anda seowang MUSLIM yang sejati,jadi perlu di ingatkan ape musuh kte dan ape tujuan kte kat dunia ni,setuju??ingat lagi hadis ni??

Daripada Tsauban ra berkata : Rasulullah saw bersabda : "Hampir tiba suatu masa di mana bnagsa-bangsa dari seluruh dunia akan datang mengerumuni kamu bagaikan orang-orang yang hendak makan mengerumuni talam hidangan mereka". Maka salah seorang sahabat bertanya, "Apakah dari kerana kami sedikit pada hari itu?" Nabi saw menjawab, "Bahkan kamu pada hari itu banyak sekali, tetapi kamu umpama buih di waktu banjir, dan Allah akan mencabut rasa gerun terhadap kamu dari hati musuh-musuh kamu, dan Allah akan mencampakkan ke dalam hati kamu penyakit 'wahan'. Seorang sahabat bertanya, "Apakah wahan itu wahai Rasulullah?". Nabi menjawab : "Cinta pada dunia dan takut pada mati".

apa yg disabdakan telah dibuktikan..tapi jgn la kte berhenti berlawan.Ingat,dunia ni x abadi.

No comments:

Post a Comment