Saturday, November 17, 2012

Ilmu Bukan Pada Pointer




Assalamaualaikum,entri aku harini adelah tentang "ilmu bukan pada pointer".Mungkin salah satu faktor tajuk dia macam tu sebb aku pon da tak tau ape pointer aku untuk exam baru-baru ni.Memang la da buat sehabis baik,tapi jiwa x tenang gak la kalau sehabis baik tu separuh daripada orang yang da penuh bersedia.hahaha..
Tu aku tolak tepi,jadi ape2 pon lepas ni pasrah ngn syukur jela..

Menggunakan sistem pointer ni dah sedia maklum had yang 4 tu paling power lah..yang sikit2 tu la result x brape baik.Untuk exam yang baru2 ni,bagi yang same macam aku..lepas je exam terus kate,"kalau pointer aku tak ok aku quit la..".Ade juga yang cakap "aku rase aku kne repeat la"..wow tamparan hebat kat aku yg agak ketakutan ni,.memang soalan dy agak susah...tapi kalau pointer had bawah  tu memang menunjukkan yang hang tak stady langsung la.

Berbalik pada ilmu bukan pada pointer ni,aku nak cakapla kat hati2 yang gerun akan pointer masing2,agar kte refreash niat kte.Tak bermaksud pointer yang kte dapat tu adlah segalenye yang da kte lakukan pada exam kali tu.Mungkin pada yang pointer dy rendah tu,tersilap teknik menjawab,kurang mase nak menjawab soalan,kurang tido hari sbelumnye.Tak bermaksud kurang ilmu didada.Bagi yang dah cukup persediaan sebelum exam,tapi result macam arem(haram),jangan lah mempersoalkan kenapa aku tak berjaya..kalau dah sehabis usaha sekali pon andai Allah tak takdirkan cemerlang itu untuk kte memang cemerlang itu bukan milik kte.Jadi Allah kejam ke??jangan cakap macam tu cube lihat ayat ni,surah Attaubah,ayat 105 ;

And say;"Work(righteousness)Soon will Allah observe your work,and His Massenger,and the Believers;Soon will you be brought back to knower of what is hiddenand what is open;then will He show you the truth of all you did"

hahaha..saje amik tejemahan inggeris,tapi tengok la ayat Allah tu,Dia memerhati ape yang kte kerjakan,ape yang tersembunyi dan ape yang zahir.Andai kata sekelumit hati kte ade sifat riak dalam berlajar,tapi tak diketahui orang,ia tetap diketahui Allah.Mungkin tu punca kte tak dapat ape yang kte harapkan walaupon usaha tak berbelah bahagi.setuju??

Bagi yang dapat result yang diharapkan,ingatlah anda ade 2 kemungkinan,yang pertama munkin nikmat kejayaan tu memang balasan Allah atas usaha anda yang cintakan ilmu dan berusaha sehabis baik.anda dapat ape yang anda usahakan..Macam ayat yang ni"

 "Maka ingatlah nikmat-nikmat Allah supaya kamu beruntung." (Al-A'raf 7:69).

kedua.dengan,nikmat cemerlang tu Allah zahirkan perasaan riak kat hati anda.seterusnye anda da rase cukup pandai untuk berusaha jadi yang lebih baik..Jadi anda yang mane??????

lastly,janganlah jadi orang yang berilmu,namun tak gunekan ilmu tu dalam kehidupan sepenuhnya dan lagi teruk kalau ilmu yang sedikit tu diriak2kan dan dijulang2 sampai hati pon tak dapat hidayah lagi dari Allah.Yang paling penting,jika ilmu anda tiada,anda akan jadi macam ni::


APE YANG DY NI PIKIRKAN??HAHAH


No comments:

Post a Comment