Saturday, January 12, 2013

Bila Waktu Telah Memanggil




Assalamualaikum..entri kali ni agak sedih la,melankolik,sedu sedan..sebab aku nak bercakap tentang kematian.Kematian yang pasti akan jemput semua yang hidup,sebab itu kan janji pencipta kita.Saat entri ni ditulis,seorang insan yang telah membelai aku sejak kecil yang kte panggil abah,ayah,papa,abi,atau ape pon gelaran telah pon meninggalkan kami sekeluarga.Arwah pergi pada tarikh 11.1.2013..punca meninggal sebab organ hati beliau da rosak dan x berfungsi sepenuhnye.Tapi yang lepas tak payah la nak cakap lagi kan.Sedih tu memang tak terungkap dengan segala ape kate pon,yakinlah yang kalian pembace blog ni pon akan merasa perkara yang sama satu mase nanti.

Dulu,aku pon penah terpikir,macam mne la perasaan seorang anak tu kalau orang yang amat disayangi mcm mak ayah da pergi untuk selama-lamanya...sebab aku sendri da tengok macam mne kawan2 aku yang da jadi anak yatim.Tapi memang tak sangke yang semalam aku sendiri tak dapat lari dari mengalami situasi yang sama.sememangnya takkan dapat lari!Aku ingat lagi macam mane kakak aku telefon aku lewat malam sebelum arwah pergi,kakak kate yang arwah memang nampak mcm tak ade masa yang lame lagi.Kakak desak aku untuk blik awal sebb takut aku tak sempat nak spend mase2 terakhir ngn arwah.Tapi aku memang tak bley balik awal sebb takde transport keluar.Sampai la aku mohon nak tumpang keluar g Hospital Ipoh kat HEP sebab memang takde transport sangat2..then mase aku ondaway nak kuar dari bilik aku,kakak telefon lagi yang abah dah dijemput ilahi...subahanallah,takde daya langsung manusia nak tangguhkan saat kematian mereka,sedangkan aku waktu tu memang berharap sangat agar arwah masih ada dan bertemu ngan beliau untuk saat yang terakhr sekali seumur hidup.Bile dah dapat tau berita sedih tu aku pon tak henti2 la menangis,tak hiraukan pon siape yg tengok waktu tu.sebab memang tak boleh nk kawal .




Aku pon sangat terkilan sebb tak dapat nak berada kat sisi arwah mase nyawa dihujung badan..tapi adik2 bgtau la ape2 pesan arwah kpd kami sebelum beliau pergi.Bende terakhir yang aku dapat berbakti kepada jasad arwah ialah memandikan dan kafankan beliau.Menitik2 air mate saat tu.mase tu aku gunekan sepenuhnya untuk sentuh badan lelaki yang paling bermakna dalam hidup aku untuk terakhir kalinya.Mendengar sendiri talkin yang dibacakan oleh ustaz,ayat yang tersusun,bermaknabertujuan untuk mengingatkan arwah akan segala persoalan yang akan ditanya..tersusun.Dan memang sedih saat nama yang disebut adalah nama abah yang di binkan dengan nama nenek..Aku tak berniat pon nak raih simpati dari pembaca,cuma nk kongsi pengalaman.kita semuua akan merasa bende ni.

Dan hanya kematian akan mengingatkan kita balik tentang siapa diri kita,ape tujuan kita semua tinggal kat dunia ni..bila Allah dah ambil sesuatu yang kita sayang,Dia mengajar kita akan ketidakupayaan ape-ape sekalipon kat dunia ni untuk kekal selama-lamanya.

Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati,Kami akan menguji kamu dengan kebaikan dan keburukan sebagai cubaan,Dan kepada Kami lah kamu 
dikembalikan.(Surah al Anbiyaa:35)

ayat ni antara janji Allah kepda kita.

Saat ini aku jugak nak ucapkan bebanyak terima kasih dekat kawan-kawan bekas sekolah dulu(Integrasi Gopeng),matrikulasi,saudara-mara yang  tak putus2 bagi semangat kat kami sekeluarga.Juga jiran2 yang membantu untuk uruskan jenazah abah sehingga selesai.Barulah aku merasa bertapa manisnya setiap ukhuah yang dibina atas dasar persaudaraan seagama itu sendiri.

Akhir kata,aku selaku anak lelaki sulung dalam keluarga ni,minta agar kalian pembaca mendoakan kesejahteraan arwah abah,Hamdan Bin Mahmud agar beliau berada dalam kalangan orang2 yang beriman hendaknya disisi tuhan.Ingatlah,sekalian penghuni kubur itu dah selangkah mendahului kita,tinggalkan segala bagai perkara kat dunia ni yang Allah sendiri kata sebagai uujian dan tipu daya.Ambilah iktibar atas sebarang bentuk kematian,sebab kte tak gerenti pon beberape minit lepas ni samada kte masih bernafas atau hanya sekujur tubuh yang kaku dan hina.Dan jadilah seorang anak yang soleh dan dapat membatu ibu bapa kte(yang dah meninggal dunia)sebagai setitik balasan kte terhadap mereka yang membesarkan kte.Sekian

3 comments:

  1. semoga terus dikuatkan hati dan diberi ketabahan ezzo.

    ReplyDelete
  2. La tahzan...Innallah ha ma'ana.... Allah akan sentiase bersame awak ^-^

    ReplyDelete